KKTC’de Yaşlı Sürücüler ve Trafik Kazaları: Sağlık Raporu Zorunluluğu Gündemde

KKTC’de yaşlı sürücülerin trafik kazalarındaki rolü ve sağlık raporu zorunluluğu üzerine detaylı bir inceleme. Güvenli sürüş için yaşlı sürücülerin sağlık durumlarının önemi ve güncel tartışmalar hakkında bilgi edinin.

KKTC’de Yaşlı Sürücüler ve Trafik Kazaları: Sağlık Raporu Zorunluluğu Gündemde

KKTC’de Trafik Kazalarının Ardından Sağlık Raporu Zorunluluğu Gündeme Geldi

KKTC’de Trafik Kazalarının Ardından Sağlık Raporu Zorunluluğu Gündeme Geldi

2 ölü, 10 yaralı… 14 Kasım – 1 Aralık tarihleri arasında polis basın bültenine yansıyan kazalarda, yaşları 69 ile 89 arasında değişen sürücülerin neden olduğu 7 ciddi kaza meydana geldi.

Bu kazalar sonucunda biri sürücü, biri yaya olmak üzere iki kişi hayatını kaybederken, 10 kişi de yaralandı.

Yeni Düzenleme… Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı Erhan Arıklı, ehliyet yenileme süreçlerinin daha güvenli hale getirilmesi ve trafik kazalarının azaltılması amacıyla yeni bir düzenleme yaptıklarını ifade ederek, “Ehliyetlerini yenilemeden önce düzenli sağlık raporu istenecek.

Belirli bir yaş sınırı koyacağız, bu muhtemelen 65 ya da 70 olacak.” dedi.

“Sağlık Kontrolü Şart…” Trafik Kazalarını Önleme Derneği Başkanı Mehmet Zeki Avcı, yaş ilerledikçe görme, refleks ve algılamanın zayıfladığını belirterek, “Yaşlı sürücüler kontrol edilmeli” noktasından çok, Avrupa ülkelerinde uygulandığı gibi ülkemizde de her sürücünün belli aralıklarla sağlık kontrolünden geçmesinin gerekliliğine dikkat çekti.

Cemre CEMALİ

Trafikte meydana gelen kazalar, can almaya devam ederken; son dönemde 65 yaş üzerindeki bireylerin neden olduğu kazalar ülkemizde yeni bir gündem oluşturdu.

Yaş ilerledikçe fiziksel ve bilişsel sorunlar, görme, algılama ve reflekslerdeki gerileme ile kendini gösteriyor.

Bu da hem yaşlı bireyler için hem de trafikteki yaya yolcu ve sürücüler için büyük bir risk taşıyor.

Son olarak dikkatsizlik sonucu 19 yaşındaki yaya Soukaına Kırba’yı hayattan koparan 75 yaşındaki sürücünün neden olduğu kaza, belirli bir süre sonra sürücü belgelerinin yenilenmesi ihtiyacını yeniden gündeme getirdi.

KIBRIS muhabiri, 14 Kasım – 1 Aralık tarihleri arasında polis basın bültenine yansıyan kazalarla ilgili araştırma yaptı.

Buna göre, yaşları 69 ile 89 arasında değişen sürücülerin neden olduğu 7 ciddi kaza meydana geldi.

Bu kazalar sonucunda biri sürücü, biri yaya olmak üzere 2 kişi hayatını kaybederken, 10 kişi de yaralandı.

Konu ile ilgili KIBRIS’a konuşan Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı Erhan Arıklı, yeni düzenleme ile ehliyet yenileme süreçlerinin daha güvenli hale getirilmesi ve trafik kazalarının azaltılmasının hedeflendiğini belirtti. “Ehliyetlerini yenilemeden önce düzenli olarak sağlık raporu sunmaları gerekecek.

Belirli bir yaş sınırı koyacağız, bu muhtemelen 65 ya da 70 olacak.” dedi.

Trafik Kazalarını Önleme Derneği (TKÖD) Başkanı Mehmet Zeki Avcı, yalnızca “yaşlı sürücüler kontrol edilmeli” ifadesinin ötesinde, Avrupa ülkelerinde uygulandığı gibi ülkemizde de tüm sürücülerin belirli aralıklarla sağlık kontrolünden geçmesinin önemine vurgu yaptı.

Arıklı: Düzenleme Gündemde

Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı Erhan Arıklı, 65 yaş ve üzeri bireylerin reflekslerinin ve duyusal yeteneklerinin zamanla zayıfladığını belirterek, bu yaş grubundaki kişilerin ehliyetlerini yenilemeden önce düzenli olarak sağlık raporu sunmaları gerektiğine dikkat çekti.

Arıklı, ehliyet alma ve yenileme süreçlerinde önemli bir düzenleme hazırlığında olduklarını ifade ederek, “Dünyanın birçok ülkesinde uygulanan bu sistem, maalesef ülkemizde yalnızca mesleki sürüş ehliyetleri için geçerli.

Normal sürücü ehliyetlerinde ise sadece ilk alım sırasında sağlık raporu isteniyor ve bu büyük bir eksiklik.” dedi.

Refleks kaybının daha sık görüldüğü yaş aralığını belirlemek için doktorlarla görüşeceklerini belirten Arıklı, yaş sınırı ve düzenleme çalışmaları hakkında da bilgi verdi: “İnsan ömrü uzuyor.

Belirli bir yaş sınırı koyacağız, bu muhtemelen 65 ya da 70 olacak.

Geçtiğimiz günlerde iki yaşlı bireyin karıştığı ve ölümle sonuçlanan trafik kazaları yaşandı.

BU HABER SENİN İÇİN  Merit International'dan Engelli Çocuklar için Anlamlı Etkinlik

Belli ki doğanın sonucu bu insanlar reflekslerini yeterince kullanamadılar.

Bunun için biz ehliyet alımlarında bir düzenleme yapıyoruz.

Talimat verdik, çalışmaların tamamlanmasının ardından bütçe görüşmeleri bitince Bakanlar Kurulu’na ihtiyaç olursa meclise götüreceğiz.”

Arıklı, ehliyet yenileme işlemlerinde sağlık raporlarının zorunlu hale getirilmesinde Sağlık Bakanlığı’nın yeterliliğinin kritik bir faktör olduğuna da dikkat çekerek, bu konuda geçmişte yaşanan sorunlara değindi: “2018 yılında bu konu gündeme geldiğinde Sağlık Bakanlığı yeterli personel olmadığını belirterek bu hizmeti veremeyeceğini söylemişti ve sağlık tüzüğü kaldırılmıştı.

Ancak şimdi yeniden değerlendiriyoruz.

Sağlık Bakanlığı’nın bu hizmeti sağlayabilecek durumda olduğunu görürsek, gerekli değişiklikleri yapacağız.”

Avcı: Sürücüyü Ölüme Göndermekle Eşdeğer

TKÖD Başkanı Mehmet Zeki Avcı, ülkemizde normal araba kullanabilen herkesin sağlık kontrolüne gerek duymadan ehliyet alabildiğini ve ehliyet süresini uzatabildiğini belirtti. “Kişiler 70-80 hatta 90 yaşına kadar, yaşadığı sürece ehliyetini yenileyip ülkemizde araba kullanabiliyor.

Kontrol dışı olan da budur çünkü bu yaşlardaki birine sağlık kontrolü yapmadan ehliyetini uzatmak sürücüyü doğrudan ölüme göndermekle eşdeğerdir.

Dünyanın her yerinde sağlıktan geçtikten sonra araç sürebilir kuralı vardır.” dedi.

Ülkemizde ilk kez ehliyet alımında uygulanan prosedürün de ilk olarak sözlü ardından da uygulamalı sınav olduğunu anımsatan Avcı, bu nedenle yaş sınırlamasında herhangi bir üst limit olmadan 18 yaş üstü her bireyin ehliyet alabildiğini kaydetti.

Avcı, ehliyet uzatma işlemlerinde ise, Vergi Dairesi’ne giden kişilerin kendileri ya da başkaları için ehliyet yenileme formunu doldurarak işlem yapabildiğini belirtti.

Bu formda yer alan “Sara, ani baş dönmesi veya baygınlık gibi hastalıklardan mustarip misiniz? İyi derecede aydınlık olduğu zamanda (gözlüklü olmanız halinde) gözlükle 23 metre mesafede altı sayı ve harf olan bir motorlu araç plakasını okuyabilir misiniz?

Elsiz veya ayaksız mısınız? veya kol veya bacaklarınızın hareket veya adalelerinin kontrolünü etkileyen herhangi bir hastalıktan mustarip misiniz?” gibi sağlık sorularına verilen yanıtların kabul edildiğini ifade etti.

Bu sorulara verilen yanıtlarla kişilerin kendileri ya da başkaları için istediği yıl kadar ehliyet uzatma işlemi yapabildiğini vurgulayan Avcı, bu durumun yarattığı risklere dikkat çekti.

Ayrıca, ülkemizde “T izinli” yani kamyon, otobüs gibi profesyonel araç kullanımları için uygulanan prosedür hakkında da bilgi vererek, “Şu an bu kişilerin 60 yaştan sonra sağlık kurulu raporu alınması gerekiyor.

Böylece bu sürücüler kontrol edilebiliyor. Ülkemizde otobüs, minibüs süren profesyonel sürücülerin üst limitini 65 yaştan 70 yaşa çıkardılar.

Bunun da örneği var; ülkemizde 70 yaşında olan bir minibüs sürücüsü dikiz aynasıyla bir yayaya çarptı ve o yaya hayatını kaybetti.” diyerek, bu limitin yükseltilmesinin tehlikeyi daha da artırdığına vurgu yaptı.

AB Ülkelerindeki Sistem

TKÖD Başkanı Mehmet Zeki Avcı, Avrupa Birliği ülkelerinde uygulanan sistem hakkında bilgi vererek, “İlk ehliyet alımında herkes genel sağlık kontrolünden geçer.

Diyabet, kalp hastalığı, tiroid gibi herhangi bir hastalık durumunda, eli ayağı sağlam mı?

Refleksleri yerinde mi? gibi noktalar sağlık kontrolünde belirleniyor ve kayıtlara geçiyor.

Normal ehliyet alanlar 10 yılda bir ehliyetini değiştirmek zorunda.

Bunu yaparken yine sağlık kontrolünden geçiyor.

Bu sürede kişinin yeni bir hastalığının oluşması durumunda bu kontrollerde ortaya çıkıyor.

Profesyonel sürücüler ise sağlık kontrolüne 5 yılda bir gitmek zorunda.” dedi.

BU HABER SENİN İÇİN  Döviz Kurları (17 Temmuz 2024)

Avcı, AB ülkelerinde uygulanan sistemde sağlık kuruluna gidildiği zaman kurulun kişiye özel limitler koyarak ehliyet süresini de tayin edebildiğini vurguladı.

Kişinin sağlık durumuna göre gerekirse 2 yıllık ehliyet verilebildiğini, 2 yılın sonunda da kişiden yeniden sağlık raporu talep edilebildiğini açıkladı.

AB ülkelerinde geçerli olan tüzüğün ülkemizde de hazırlandığını ancak uygulamaya geçilemediğini kaydeden Avcı, “Sağlık Tüzüğü yeniden gündeme geldi tüzüğün bakanlar kurulundan geçeceği duyuldu. Şimdi ehliyet alanlar 10 yıllık almaya başladı ki sağlık tüzüğü geçerse ellerinde ehliyetleri olsun.

Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı da geçtiğimiz günlerde ‘belli bir yaştan sonra sağlık kurulu raporu isteyeceğiz’ diye bir cümle kullandı.

Herkesin gözü açıldı.

Ancak ‘belli yaş’ noktası çok doğru değil.

Olması gereken her sürücü özelinde sağlık durumu hakkında değerlendirme yapabilmek adına bireysel bakmaktır.” dedi.

“Görme, Refleks, Algılama Zayıflıyor”

Avcı, sürücüler yaş aldıkça tehlikenin arttığına dikkat çekerek şöyle devam etti: “Tabi ki bazı engeller çıkabiliyor.

Görme, refleksler, algılama zayıflıyor.

Bunun üzerine hastalık durumu eklenebiliyor ve kişinin hastalığı daha ağır seyredebiliyor. 80 yaşındaki bir sürücü trafik kazası yaptığında ve o kaza ölümle sonuçlandığında yeni yasaya göre 14 yılla yargılanacak.

Bu nedenle yaşlı insanların mutlaka sağlık kontrolden geçtikten sonra ehliyet alması ve ehliyetini yenilemesi en başta sürücünün lehinedir.”

Avcı, bu konu ile ilgili, Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanlığı ve Sağlık Bakanlığı ile görüştüklerini ve “hastaneler bu yükü kaldıramaz” noktasındaki geri dönüşlere karşılık en son bir orta yol bulduklarını belirterek, “Nasıl ki yabancılar sağlık kurulları için özelden hizmet alıyorsa, Sağlık Bakanlığı da özelden hizmet alsın.

Kişiler sağlık kontrolleri için özel hastanelere müracaat etsin, sonuçlar da Sağlık Bakanlığı kontrolünde devlet hastanelerine verilsin.” talebinde bulundu.

“Belli Aralıklarla Sağlık Kontrolü Şart”

“Yaşlı sürücüler kontrol edilmeli” ifadesinin ötesinde, Avrupa ülkelerinde uygulandığı gibi ülkemizde de her sürücünün belli aralıklarla sağlık kontrolünden geçmesinin önemine dikkat çeken Avcı, şöyle devam etti: “Bu ülkede 55 yaşında olan bir beton mikseri sürücüsü dağ yolunda araç başında kalp krizi geçirerek toprak yola girdi ve kaza sonucunda hayatını kaybetti.

Bu kazadan da anlaşılacağı gibi sadece ileriki yaşlardaki bireyler için değil, her yaş grubundaki sürücüler için sağlık kontrolü gerekliliği ortaya çıkıyor. Ülkemizde profesyonel sürücülerin 60 yaşından sonra kurula gitmesi gerekiyor ancak bu sürücü 55 yaşında ve kalp hastasıydı.”

Avcı, araba sürmenin ciddi bir sorumluluk olduğunu ifade ederek, “2014 yılında Lefkoşa’da meydana gelen korkunç kazayı anımsatarak karşıdan karşıya geçmeyen çalışan 26 yaşındaki Asya Rıdvanoğlu’na çarparak feci şekilde hayatını kaybetmesine neden olan sürücü de 20 yaşında, görme yetisi zayıf bir sürücüydü.

Yani sadece yaşlılar için konuşmak da çok doğru değil.

Herkesin belli dönemlerde sağlık kontrolünden geçmesinin önemi burada da ortaya çıkıyor.” vurgusunda bulundu.

14 Kasım – 1 Aralık tarihleri arasında yaşları 69 ile 89 arasında değişen sürücülerin neden olduğu 7 ciddi kaza meydana geldi. 2 ölü, 10 yaralı!

  • 76 yaşındaki sürücü direksiyon hâkimiyetini kaybetti
  • Lefkoşa-Güzelyurt anayolunda 14 Kasım’da meydana gelen kazada dört kişi yaralandı.

    Polisten yapılan açıklamaya göre, Lefkoşa-Güzelyurt anayolu üzerinde, 76 yaşındaki Mehmet Tarihsever yönetimindeki LV 596 plakalı salon araç ile Güzelyurt istikametine doğru seyrettiği sırada, direksiyon hakimiyetini kaybederek orta refüj içerisine girip aydınlatma direğine çarparak karşı şeride geçip sağ yan tarafı üzerine devrildi.

    Kaza sonucu araçta yolcu olarak bulunan dört kişi yaralandı.

  • 69 yaşındaki bisiklet sürücüsü kazaya neden oldu
  • Lefkoşa Abdullah Parla Sokak’ta 18 Kasım saat 09.00 sıralarında meydana gelen trafik kazasında, bisikletiyle dikkatsizce kaldırımdan caddeye inmeye çalışırken kazaya neden olan 69 yaşındaki Hasan Erhan yaralandı.

    Polis Basın Subaylığı’ndan yapılan açıklamaya göre, kaza Erhan’ın, anayolda seyreden araçlara öncelik hakkı vermeden caddeye giriş yapması ve o esnada Mehmet Özsezer (E-44) yönetimindeki TBN 780 plakalı otobüsle çarpışması sonucu gerçekleşti.

  • 71 yaşındaki alkollü sürücü kaza yaptı
  • Direksiyon hâkimiyetini kaybederek boş araziye düşen 71 yaşındaki alkollü sürücü yaralandı.

    Polis Basın Subaylığı’ndan verilen bilgiye göre, 23 Kasım’da Doğancı’da saat 20.30 sıralarında Demokrasi Caddesi’nde, Şefik Öztan (E-71) 175 miligram alkol tesiri altında, yönetimindeki FJ 155 plakalı salon araçla kuzey istikametine doğru seyrettiği sırada, Doğancı çemberine dikkatsizce giriş yaparak direksiyon hakimiyetini kaybetti.

    Kaza sonucu yolun solundan dışarıya çıkarak yaklaşık iki metre derinliğindeki boş alana düşen araç sürücüsü yaralandı.

  • Kaza yapan 82 yaşındaki sürücü öldü
  • Geçitkale’de 30 Kasım saat 08.30 sıralarında 82 yaşındaki Derviş Çobanoğlu, direksiyon başında yaşamını yitirdi.

    Polis Basın Subaylığı’ndan verilen bilgiye göre; Geçitkale – Ağıllar anayolunda, Geçitkale’de sakin Derviş Çobanoğlu (E-82), yönetimindeki KN 641 plakalı aracı ile seyrettiği sırada, muhtemelen aniden rahatsızlanması sonucu direksiyon hakimiyetini kaybedip yolun sağından çıktı ve tarla içerisinde 50 metre ilerledikten sonra servi ağacına çarpıp durdu.

    Araç sürücüsü 82 yaşındaki Derviş Çobanoğlu olay yerinde yaşamını yitirdi. Ölüm sebebinin “trafik kazasına bağlı çoklu kaburga kemikleri kırıkları, iç organ yaralanmaları ve iç kanama” olduğu belirlendi.

    KKTC'de Yaşlı Sürücüler ve Trafik Kazaları: Sağlık Raporu Zorunluluğu Gündemde

  • 70 yaşındaki sürücü yoğun bakımda
  • Motosikletiyle çelik bariyerlere çarpan 70 yaşındaki motosiklet sürücüsü beyin kanaması teşhisiyle yoğun bakım servisinde müşahede altına alındı.

    Polis açıklamasına göre, 30 Kasım saat 19.00 sıralarında Oğuz Bidar (E-70) yönetimindeki BL 064 plakalı motosiklet ile Güzelyurt-Lefke anayolunda çift şeritli yolda banket içinde ters yöne Güzelyurt istikametine doğru seyrederken direksiyon hâkimiyetini kaybederek yolun sağında bulunan çelik bariyerlere çarptı.

  • 75 yaşındaki sürücü 19 yaşındaki yayayı hayattan kopardı
  • Girne-Karakum’da Uğur Mumcu Caddesi üzerinde 30 Kasım saat 19.20 sıralarında meydana gelen kazada, 19 yaşındaki yaya Soukaına Kırba olay yerinde yaşamını yitirdi.

    Polis Basın Subaylığı’ndan verilen bilgiye göre, 75 yaşındaki araç sürücüsü Plümer Osman Ertüngü yönetimindeki araç ile Çatalköy istikametinden Girne istikametine doğru seyrettiği esnada Metropol Süpermarket önlerine geldiğinde, dikkatsizliği sonucu o esnada yolun güney kısmından kuzey kısmına doğru yaya olarak geçmeye çalışan Soukaına Kırba (K-19), Khaoula Ferdous (K-21) ve Aya Boulhannı (K-18)’ya çarptı.

  • 89 yaşındaki sürücü kazaya neden oldu
  • Lefkoşa’da 1 Aralık saat 15.40 sıralarında meydana gelen trafik kazasında 89 yaşındaki araç sürücüsü Erdoğan Volkan, çarptığı aracı Gönyeli çemberinin yanında bulunan refüjün içerisindeki süs havuza düşürdü.

    Polis Basın Subaylığı’ndan verilen bilgiye göre, 89 yaşındaki Erdoğan Volkan seyretmekte olduğu yol üzerinde bulunan Gönyeli çemberine geldiğinde çemberi dönmekte olan araçlara öncelik hakkı vermeden dikkatsizce çembere giriş yaparak o sırada çember üzerinde doğu istikametine doğru seyreden 31 yaşındaki Pınar Ötünçtemur yönetimindeki YE 475 plakalı salon aracın sol yan kısmına çarptı.

BU HABER SENİN İÇİN  Sağlık Bakanlığı'ndan Deniz Suyu Kalitesi Açıklaması

BU KONUYU SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞ
ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ