Bain & Company Türkiye Perakende Sektörüne Dair 2025 Tahminleri
Bain & Company, Türkiye perakende sektörüne dair 2025 tahminlerini paylaşıyor. Sektör dinamikleri, büyüme fırsatları ve tüketici trendleri üzerine derinlemesine analizler ile geleceği şekillendirin.

Bain & Company Türkiye’nin Perakende Sektörüne Dair Analizi
Bain & Company Türkiye’nin kapsamlı analizine göre, enflasyonun düşüşüyle birlikte tüketici harcamalarının dengelenmesi bekleniyor.
Bu durum, perakende pazarının 13 trilyon TL’yi aşması ve mağaza satışlarının yaklaşık yüzde 35, e-ticaretin ise yüzde 50 oranında büyümesiyle sonuçlanacak.
Uzmanların hazırladığı rapor, 2025 yılı itibarıyla Türkiye perakende sektörünün, mağaza genişlemeleri ve enflasyon ile paralel olarak geçen yıla göre nominal olarak yüzde 35-40 oranında büyümesini öngörüyor.
Bu büyüme ile birlikte perakende pazarının büyüklüğünün 13 trilyon TL’yi aşması bekleniyor.
Güçlü Veri Stratejilerine Sahip Olanlar Kârlılığını 4 Kat Artırdı
Analizde, güçlü veri stratejilerine sahip perakendecilerin, rakiplerini geride bırakarak son üç yıl içinde iki kat daha fazla gelir artışı ve dört kat daha fazla kârlılık artışı elde ettiği vurgulanıyor.
Ayrıca 2025 yılı, perakende sektörü açısından kritik bir yıl olacak.
Analizde; makroekonomik dalgalanmalar, değişen müşteri davranışları ve ticaretteki belirsizliklerin devam edeceği belirtiliyor.
Perakende sektöründeki dönüşüm sürecinde, oyuncuların da kendilerini yenilemeleri gerektiği ifade ediliyor.
Başarı sağlamak için şirketlerin alışılmışın ötesinde hareket etmeleri, son teknolojik gelişmelere uyum sağlamaları, sadakat programlarını yeniden yapılandırmaları ve global ile yerel belirsizliklerden etkilenen tedarik zincirlerini çeşitlendirerek güçlendirmeleri gerektiği dile getiriliyor.
E-Ticaret Kanalında Satışlar Yüzde 50 Büyüyecek
Enflasyon beklentilerine de yer verilen analizde, geçmiş yıllara kıyasla azalan ve 2025’te de daralması beklenen harcanabilir gelirle birlikte, tüketicilerin harcama alışkanlıklarında daha temkinli bir yaklaşım sergilemesi öngörülüyor.
Ekonomik koşullarla birlikte değişen perakende sektöründe rekabetin yapısının da değişme olasılığına dikkat çekiliyor.
Perakendecilerin bu koşullara ayak uydurması, cüzdan payını artırması ve dönüşen rekabet ortamında varlıklarını sürdürebilmeleri için çaba göstermeleri gerektiği ifade ediliyor.
Bain & Company Türkiye uzmanlarına göre, 2025 yılında Türkiye perakende sektörünün mağaza genişlemeleri ve enflasyon ile paralel şekilde mağaza kanalı satışlarının yüzde 35 büyümesi beklenirken, e-ticaret kanalında satışların yüzde 50 oranında büyümesi öngörülüyor.
Büyümeden daha fazla pay almayı başaracak perakendecilerin, piyasalardaki konjonktürel zorluklara yalnızca tepki vermekle kalmayıp, aynı zamanda fırsatları proaktif bir şekilde değerlendirenler olacağı belirtiliyor.
Gıda Sektöründe Arz Talep Dengesizliği
Analizde gıda sektörüne dair şu görüşler paylaşıldı: “Türkiye’de gıda sektöründe mevcut tedarikçi ağının çoğunlukla birçok küçük üreticiden oluştuğu gözlemleniyor.
Bu durumun temel nedeni, oyuncuların ölçeklenebilecek finansman kaynaklarını yaratamamalarıdır.
Büyük ölçekli oyuncu sayısının azlığı, tedarikçi bulunmasında sıkıntılara yol açmakta ve kalite ile maliyet kontrol hedeflerine ulaşılmasını zorlaştırmaktadır.
Mevcut arz talep dengelerinde arz, talebi karşılayamamaktadır ve bu durum gıda fiyatlarında artışlara neden olmaktadır.
Tedarik zincirindeki büyük oyuncu eksikliklerinden kaynaklanan bu sıkıntıların üstesinden gelmek isteyen bazı lider perakendeciler, dikey entegrasyona yönelerek tedarik zincirlerini kendileri yönetmeyi tercih ediyorlar.
Sermayesini daha etkili bir şekilde kullanmak isteyen perakendeciler, kritik kategorilerde küçük oyuncuların finansman, uzmanlık ve teknik birikim sağlanarak ölçeklendirilmesini sağlayarak hedeflerine ulaşabilirler.
Büyük tedarikçilerin oluşmasıyla pazardaki talebi karşılayacak arz da oluşturulacak ve perakendeciler daha yüksek kalitedeki ürünleri daha uygun fiyatlarla sunma imkânına sahip olacaklardır.”
Enflasyonun düşüş trendiyle birlikte harcama alışkanlıklarının yeniden dengeleneceği 2025 yılında kârlılık için yeni stratejilere ihtiyaç duyulduğu belirtiliyor.
Bain & Company Türkiye perakende uzmanları, perakende sektörünün odaklanması gereken beş temel önceliği şöyle sıraladı:
Başarı için Gereken 5 Stratejik Öncelik
- Değer Önerisinin Yeniden Tanımlanması: Müşterilerin değer algısını hedefleyen ve ölçekleyebilen perakendeciler, rekabette avantaj sağlayacaktır. Özgün markalar ve uygun fiyatlandırma stratejileri, finansal performansı artıracaktır.
- Sadakatin Yeniden Şekillendirilmesi: Tüketici ile etkili sadakat programları ve finansal teşviklerin ötesine geçerek duygusal bağlar kurulmalıdır.
Kişiselleştirilmiş deneyimler ve özel ayrıcalıklar, müşteri sadakatini artırabilir.
- Tedarik Zincirinin Modernize Edilmesi: Tedarik zincirinin dayanıklılığını artırmak için dikey entegrasyon, dijital ikizler ve akıllı envanter yönetimi gibi teknolojiler kullanılmalıdır.
- Teknoloji ve Yapay Zeka ile Maliyet Verimliliği Artırma: Üretken yapay zeka ve diğer gelişen teknolojilerle operasyonel süreçler optimize edilerek maliyetler düşürülmeli ve verimlilik artırılmalıdır.
- Geleneksel Perakende Dışındaki Alanlarda Büyüme: Perakende medya ve pazaryerleri gibi yeni iş modellerine yatırım yaparak gelir kaynakları çeşitlendirilmelidir.
Ortak Nokta: Veri
Bu beş stratejik hedefin hepsinde ortak noktanın kaliteli verilere sahip olmak ve bu veriyi etkili bir şekilde kullanabilmek olduğu vurgulanıyor.
Güçlü veri stratejilerine sahip uluslararası perakendeciler, rakiplerini geride bırakarak üç yıl içinde iki kat daha fazla gelir artışı ve dört kat daha fazla kârlılık artışı elde etmişlerdir.
Sadakati yeniden şekillendirmek, tedarik zincirlerini iyileştirmek, teknolojiyi geliştirmek ve ticaret dışı büyümeyi desteklemek için veriyi etkili kullanan, proaktif ve veri konusunda yetkin perakendeciler yalnızca hayatta kalmakla kalmayacak, aynı zamanda bu değişen zamanlarda öne çıkacaklardır.
Bu stratejik önceliklere odaklanarak, perakendeciler 2025 yılında karşılaşacakları zorlukları aşabilir ve uzun vadeli başarılarını güvence altına alabilirler.
Bain & Company Hakkında
Bain & Company, 40 ülkedeki 65 şehirde faaliyet gösteren, küresel ölçekte tanınmış bir danışmanlık firmasıdır.