Trafik Güvenliği Üzerine Önemli Açıklamalar
Trafik güvenliği, hayatımızın en önemli unsurlarından biridir. Bu içerikte, trafik güvenliğinin önemi, alınması gereken önlemler ve kazaların azaltılması için yapılması gerekenler hakkında önemli açıklamalar bulabilirsiniz.
Yarkıner, trafikte meydana gelen can kayıpları ile ilgili olarak yaptığı yazılı açıklamada, ölümlü kaza oranının Avrupa Birliği’nin 6 katı seviyesinde olduğunu vurguladı.
Yarkıner, “Eğer trafik bu kadar ilkel ve güvensiz bir durumda kalmışsa, 1974 yılından bu yana bu konuda ölüm uykusunda olmamızdandır” ifadelerini kullandı.
Ayrıca, trafikte “sıfır can kaybı” hedefinin gerçekleştirilmesi için stratejik planlamalar yapılması gerektiğini belirtti ve Oda’nın bu konuda her zaman yardıma hazır olduğunu vurguladı.
Yarkıner, alınması gereken önlemleri şu şekilde sıraladı:
- Araç Hız Limitleri: Araçların kütlesi arttıkça çarpışma şiddetinin de artmakta olduğunu ve yavaşlama kabiliyetinin azaldığını belirterek, yol hız limitlerinin araç sınıflarına göre belirlenmesi gerektiğini ifade etti.
- Yol Çizgileri: Dağ yollarının simetrik olmaması nedeniyle yol ortası çizgilerinin yanlış olduğunu, bu durumun düzeltilmesi gerektiğini kaydetti.
- Yol Güvenliği: Yolların güvenlik zaafiyetleri ve risklerinin belirlenerek uygun uyarılar yapılması gerektiğini, uyarı yapılmaması halinde yaşanacak kazalardan Karayolları Dairesi’nin de sorumlu olacağını öne sürdü.
- Dikmen-Boğaz Yolu: Bu yolun trafiğe açılmasının sakıncalı olduğunu, yolun sonunda bulunan derin ve tehlikeli banketin can kaybına neden olabileceğini belirtti.
Bu yolda meydana gelebilecek kazalarda resmi kurum ile sürücünün müştereken sorumlu olacağını ifade etti.
- Ağır Araçlar İçin Takometre: Ağır hizmet sınıfı araçlar için takometre şartı getirilmesi ve bu araçların hızlarının azami 85 km/saat ile sınırlandırılması gerektiğini vurguladı.
- Yeni Araç Teknolojileri: Ülkeye sokulacak araçların, yaya koruyucu, şerit takip, öndeki araç takip mesafesi, hız limiti ve hız levhası okuma gibi teknolojik ekipmanlarla donatılması zorunlu hale getirilmelidir.
Ölümlü Çarpışma Oranları
Yarkıner, yeni düzenlemelerin etkisinin ancak 5 yıl sonra görülebileceğini, ancak bu konuların Avrupa Birliği üyesi ülkeler ve Türkiye’de yasalaştığını belirtti.
Yarkıner, “Ülkemizde bu konu yasallaşmadığı için, dünyadaki güvenlik donanımından yoksun araçların ülkemize ithal edilmesi söz konusu” dedi.
KKTC’de yaşanan ölümlü çarpışma oranının Avrupa Birliği oranının 6 katı, Türkiye oranının ise 3 katı olduğunu vurgulayan Yarkıner, araç ve nüfus artışının çarpışma oranını artırabileceğini, bu nedenle ölüm sayısının artmaması için belirtilen tedbirlerin acilen alınması gerektiğini ifade etti.
Yarkıner, “Ulaştırma Bakanlığı tarafından tedarik edilmesi planlanan hız ve aks yükleri denetim sisteminin ana yol güzergahlarına kurulması gerekmektedir. 40 tonluk bir aracın yolun hizmete uygun kullanım ömrüne etkisi, 1000 kilogramlık bir aracın etkisinden 6000 kat daha fazladır” şeklinde konuştu.
Son olarak, adaya çalışmak amacıyla gelen işçilere yetersiz donanıma sahip olmasına rağmen 30-40 tonluk araçlar kullandırıldığını da belirtti.
Yarkıner, araç muayene istasyonlarının rant yeri olmaması ve özelleştirilmemesi gerektiğini de sözlerine ekledi.