E-Ticaret Sektöründe Büyüme Beklentileri ve Yabancı Yatırımlar
E-ticaret sektöründe büyüme beklentileri ve yabancı yatırımların etkileri üzerine derinlemesine bir analiz. 2023 yılı itibarıyla sektördeki fırsatlar, engeller ve yatırımcıların dikkat ettiği trendler hakkında bilgi edinin.
HANDE BERKTAN
Pandeminin ardından, başta yapay zeka olmak üzere yeni teknolojilerin hızlı bir şekilde gelişmesi, e-ticaret sektörünün büyümesine büyük katkı sağladı.
E-ticaretin ticaret hacminin, 2025 yılı sonunda 5 trilyon TL seviyesine ulaşması bekleniyor.
Gündem Teknoloji programına katılan Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Emre Ekmekçi, e-ticaret sektörünün büyüme performansını çarpıcı rakamlarla açıkladı.
Ekmekçi, “E-ticaret sektörü, 2027 yılına kadar yıllık yüzde 40 büyüme ile ilerlemeye devam edecek. 2024 yılını 3.4 trilyon TL ciro ile kapatması beklenen sektör, 2025 yılı sonunda 5 trilyon TL ekonomik büyüklüğe ulaşacak.
Ayrıca, gayri safi yurtiçi hasıla (GSYİH) içindeki payı yüzde 7.5 seviyesine ulaştı.
Bu yıl için sektörün büyüme beklentisi ise yüzde 15 ile yüzde 20 arasında.
Küresel ölçekte, e-ticaret sektörü yıllık yüzde 23 büyüme kaydetti” dedi.
“E-ihracattan 7 milyar dolar gelir sağlandı”
Devlet destekleri ile e-ihracatta önemli bir büyüme sağlandığını vurgulayan ETİD Başkan Yardımcısı Ekmekçi, “Türkiye’de 2024 yılı itibarıyla e-ticaret yapan işletme sayısı 600 bine ulaştı.
E-ihracat tarafında ise rekor kırıldı; 2024 yılında devlet desteklerinin etkisiyle e-ihracattan 7 milyar dolar gelir elde edildi.
Suudi Arabistan, Azerbaycan ve Rusya, bu yıl ihracat artışı sağlanan önemli pazarlar oldu” şeklinde bilgi verdi.
“E-ticaret pazarına yabancı ilgisi yüksek”
Yabancı yatırımcıların sektöre olan ilgisinin arttığını belirten Emre Ekmekçi, “Sektördeki satın alma faaliyetleri açısından yabancı yatırımcılar için oldukça verimli bir yıl oldu.
Türkiye’de e-ticaret alanında faaliyet gösteren büyük firmaların ana yatırımcılarının yüzde 80’i Çin, Kazakistan ve Birleşik Arap Emirlikleri gibi ülkelerden geliyor.
Bu durum, Türkiye’de e-ticaret pazarının hala yatırımlara ve gelişmelere açık olduğunu gösteriyor.
Küresel ölçekte perakendenin yüzde 23’ü e-ticaret üzerinden gerçekleşiyor; Türkiye’de ise bu oranın yüzde 20’ye ulaştığını görmekteyiz” dedi.
E-ticarette stopajın nakit akışına etkisi olacak
E-ticaret kapsamında gerçekleştirilen mal satışı ve hizmet ifalarında belirlenen yüzde 1 tevkifat oranı, 1 Ocak 2025 itibarıyla yürürlüğe girecek.
Hizmet sağlayıcıları, elektronik ticaret faaliyetinde bulunan gerçek veya tüzel kişiler ile elektronik ticaret hizmet sağlayıcıları, pazar yerlerinde ya da kendi elektronik ticaret platformlarında mal veya hizmet sunanlardan yaptıkları mal satışı ve hizmet ifaları karşılığında kendilerine yapılan ödemeler üzerinden aracılık yaparak tevkifat gerçekleştirecekler.
Stopajın etkisine dair ETİD Başkan Yardımcısı Emre Ekmekçi, “Bu, cirodan alınan bir kesinti olacak. İlk başlarda yüzde 25’lik bir oran gündeme gelmişti; bu oran uygulanabilir bir şey değildi.
Yüzde 25 vergi, ‘dükkanı kapat git’ demek anlamına geliyordu. Şimdi belirlenen yüzde 1 oranında bir vergi var.
Yüzde 1 bile olsa, nakit akışını etkileyecek.
Sektörde ortalama yüzde 4 kar marjı ile faaliyet gösteriliyor; dolayısıyla bu kesinti, esnafın ürün fiyatlarına yansıyacak.
Bazı esnaflar bu yükü fiyatlarına yansıtamayacak, bu da adil rekabeti bozacak bir durum yaratacak.
Yabancı yatırımcıyı ilk etapta olumsuz etkilemeyecek ancak sektöre farklı bir vergisel düzenleme gelirse, bu durum yabancı yatırımcıların yatırım yapmaktan çekinmesine neden olabilir.
Yabancı yatırımcılar, vergisel belirsizliklerin olduğu bir ekosistemde yatırım yapmaktan kaçınır” açıklamasında bulundu.