Kıbrıs’ta E-Ticaretin Yolu: Vatandaşlar Geleneksel Alışverişten İnternet Siparişlerine Geçişte Yaşanan Zorlukları Konuşuyor
Kıbrıs’ta e-ticaret yolculuğu: Geleneksel alışverişten internet siparişlerine geçişte vatandaşların karşılaştığı zorluklar ve çözümler.
ADA içinde internet üzerinden alışverişin yaygınlaşması kolaylıklar sunsa da, birçok kişi halen geleneksel yöntemlerle alışveriş yapmaya devam ediyor. KIBRIS ekibiyle konuşan vatandaşlar, bu alandaki eksiklikleri ve gereklilikleri belirtiyorlar: e-Ticaretin ve kargo süreçlerinin geliştirilmesi yönünde talepler yükseliyor.

Candan MERTİnternet çağının alışveriş eğilimlerini değiştirdiğini belirtirken, vatandaşlar nerelerden alışveriş yapmayı tercih ettiklerini paylaşıyor. Gençler arasında e-ticaretin popülerleşmesi beklenirken, KKTC’de bu alanın henüz istenilen düzeye ulaşmadığı ifade ediliyor. Yetkililerin adada bu alanda yenilikler yapması gerektiğini söyleyen vatandaşlar, kargo ve mağaza çeşitliliği konularında somut adımlar bekliyor.
Vatandaşlar ne diyor?

Gökberk Kayacıvil: “Market alışverişlerimizi burada rahatça yapıyoruz, ancak kıyafet ve benzeri ihtiyaçlarımızı internetten karşılayamıyoruz. Türkiye’deki geniş seçeneklere göre adada gelişmeler gerekiyor. Şu an sadece Yemek Sepeti gibi bazı online hizmetler var; kıyafetler için ürünleri Türkiye’ye kargolayıp oradan almak durumundayız.”
Ulaş Karasu: “Genelde market alışverişimi yerinde yapıyorum ve kıyafet için bir mağazaya gitmeyi tercih ederim. İnternetten bilgisayar parçaları gibi elektronik ürünleri almak daha çok tercih sebebi çünkü burada yeterli elektronik mağazası bulamıyorum. KKTC’de internet üzerinden alışverişin gelişmesi gerekiyor, özellikle kargo hizmetlerinde sıkıntılar yaşıyoruz. Türkiye’den adrese gönderip sonrasında buraya getirmek çoğu zaman zorlayıcı oluyor.”

İlkay Aykan: “Aslında mağazadan alışveriş etmesini tercih ederiz, fakat KKTC’de seçenekler çok sınırlı. İnternetten alışverişe geldiğimizde ise ülkeler arası kargo sorunları büyük engel. Ambargolar ve uluslararası görüşmelerin geliştirilmesiyle bu durumun değişeceğini umuyoruz.”
Ertuğrul İnalbars: “Genelde mağazadan gidip dokunarak almayı tercih ediyorum. Kıyafet alanında e-ticaretin çok gelişmiş olduğunu düşünmüyorum; Türkiye ile kıyaslandığında farklar var. Türkiye’deki gelişmelerin KKTC’ye de yansıması için programlar ve iyileştirmeler önemli. İnsanlar artık interneti kullanmak istiyor, fakat görerek almak en azından güven verici.”

Ceylin Küçükoğlu: “Online alışveriş benim için daha pratik; ürünler kapıma kadar geliyor. Ancak KKTC’de internet üzerinden alışveriş çok kısıtlı olduğundan Türkiye’den aileme ürünleri kargolatıp buraya getirtmek gerekiyor. Devir internet devri ve yetkililerin e-ticaret konusuna hızlıca el atması şart.”
Yiğit Eren Özdemir: “Genelde mağazalarda deneyerek alışveriş yapmayı seviyorum. Dereboyu çevresindeki mağazalardan ürünleri deneyip beğenince alıyorum. Geçtiğimiz zamanlarda internetten bir iPad aldım; bunun dışında çok sık online alışveriş yapmıyorum.”

Sema Gül: “Kıyafetleri doğrudan görüp seçmekten yanayım; interneti pek kullanmıyorum. Mağazaya gidip almak benim için daha güvenli.”
Derya Fafal: “Kıyafetleri mağazadan almak istiyorum çünkü beden uyumsuzlukları yaşanabiliyor. Görsellerde yapılan düzenlemelerle gelen ürün farklılık gösterebiliyor; bu yüzden mağazada deneme ve görme alışkanlığını sürdürüyorum.”
Mustafa Şener: “Market alışverişimi mümkün olduğunca uygun fiyata yapmaya çalışıyorum. İnternet ve telefon imkânlarım yok; bu yüzden online alışveriş benim için mevcut değil.”



