Sony PlayStation, Naughty Dog’u neden ve nasıl satın aldı?
Naughty Dog, Sony tarafından satın alınmadan ve oyun dünyasında bir ikon haline gelmeden evvel küçük bir grupla büyük işler başaran bağımsız bir stüdyo olarak biliniyordu. Fakat, yıllar içinde artan oyun geliştirme maliyetleri stüdyoyu Sony …
Naughty Dog, Sony tarafından satın alınmadan ve oyun dünyasında bir ikon haline gelmeden evvel küçük bir takımla büyük işler başaran bağımsız bir stüdyo olarak biliniyordu.
Lakin, yıllar içinde artan oyun geliştirme maliyetleri stüdyoyu Sony tarafından satın alınmaya götüren bir sürecin temel taşlarını oluşturdu.
Naughty Dog’un kurucularından Andy Gavin, son günlerde yaptığı bir paylaşımda bu sürecin ayrıntılarını açıkladı.
Sony’ye satışın temel nedeni neydi?
1986 yılında Jason Rubin ile birlikte Naughty Dog’u kuran Gavin, LinkedIn üzerinden yaptığı paylaşımda stüdyonun finansal geçmişine ışık tuttu. “80’lerin başındaki oyunlarımızın maliyeti 50 bin dolardan azdı,” diyen Gavin, bütçelerin süratle büyüdüğünü söz etti. Örneğin, Crash Bandicoot üzere efsane bir oyun, 1994-1996 yılları ortasında geliştirilirken 1,6 milyon dolarlık bir bütçeyle tamamlandı.
Lakin işler burada bitmedi. 1999-2001 yılları ortasında geliştirilen Jak and Daxter, 15 milyon dolarlık bir bütçe gerektirirken, 2004’te piyasaya sürülen Jak 3’ün maliyeti 45-50 milyon dolara kadar çıktı.
Gavin, maliyetlerin bu kadar artmasının stüdyoda büyük bir gerilim yarattığını belirtti.
Bağımsız bir stüdyo olarak bu bütçeleri finanse etmenin zorluğu, Sony’nin Naughty Dog’u 2000 yılında satın almasıyla sonuçlandı.
Gavin, bu satın almanın sırf mali teminat sağlamakla kalmadığını, tıpkı vakitte stüdyonun kaliteli oyunlar yapmaya devam edebilmesi için gerekli kaynakları sunduğunu lisana getirdi.
Kullanıcılar isyanda: Yeni Windows 11 güncellemesi kaosa yol açtı!
Yayınlanan son Windows 11 güncellemesi bilgisayarlarda birçok kritik soruna yol açtı.
Microsoft ortaya çıkan sıkıntıları doğruladı.
Büyük bir firma tarafından satın alınmak, Naughty Dog için olumlu bir değişim yaratırken, bu durum her stüdyoyu birebir muvaffakiyete götürmüyor.
Sony’nin 2023 yılında satın aldığı Firewalk Studios, Concord’u piyasaya sürdükten kısa bir müddet sonra adeta balon üzere patlayarak kapatıldı.
Ayrıyeten, Naughty Dog’un da 2024 yılında Sony’nin yine yapılandırma sürecinden etkilenerek kimi işten çıkarmalar yaşadığı biliniyor.
Siz bu hususta ne düşünüyorsunuz?
Büyük şirketlerin stüdyoları satın alması yaratıcı özgürlüğü tesirler mi?
Yorumlarınızı bekliyoruz!