TEMSA CEO’su Evren Güzel’den 2024 Hedefleri ve İhracat Başarıları
TEMSA CEO’su Evren Güzel, 2024 hedeflerini ve ihracat başarılarını paylaşıyor. Şirketin büyüme stratejileri, yenilikçi projeleri ve global pazardaki yerini nasıl güçlendireceği hakkında detaylı bilgiler burada!

BEKİR GÜRDAMAR
TEMSA CEO’su Evren Güzel, pazar koşullarının daraldığı ve talebin ertelendiği bir dönemde, TEMSA’nın toplam satışlarını 2024 yılında aynı seviyede tutmayı başardığını ifade etti.
Güzel, özellikle Amerika, Fransa ve Batı Avrupa gibi öncelikli pazarlarda, tüm zamanların en yüksek satış rakamlarına ulaştıklarını vurguladı.
Gazetecilerle bir araya gelen Güzel, şirketin operasyonlarıyla ilgili son gelişmeleri değerlendirdi. 2020 yılında Sabancı Holding-PPF Group ortaklığı çatısı altına girmesinin ardından TEMSA’nın TL cinsinden cirosunu 20 kat artırdığını belirten Güzel, aynı dönemde dolar bazında cirolarının %320 ve ihracatlarının %655 oranında artış gösterdiğini aktardı.
Kuzey Amerika’da %15’lik Pazar Payına Ulaştık
Türkiye’de pazarın daralmasına ve talebin ertelenmesine rağmen, TEMSA’nın toplam satışlarını geçen yıl ile aynı seviyede tutmayı başardığını dile getiren Evren Güzel, “Şehirler arası taşımacılık segmentinde, yurt içi trafik kayıtlarında geçen yıla göre %15 oranında bir büyüme sağladık.
Rekabetin yoğun olduğu, küresel oyuncuların aktif olduğu şehirler arası segmentinde, bir önceki yıla göre büyüyen tek marka olarak dikkat çektik.
Yurt içinde olduğu gibi küresel ölçekte de son derece başarılı bir yıl geçirdik. 2024 yılında, Amerika pazarında %49, Fransa pazarında %32 ve Batı Avrupa pazarında %54 büyüyerek, bu pazarlarda tüm zamanların en yüksek satış rakamlarını elde ettik.
Fransa’da 6.000’inci aracımızı teslim ettik.”
Evren Güzel, TEMSA’nın en önemli pazarlarından biri olan Kuzey Amerika’da tarihi bir performans sergilediğini belirterek, “Kendi segmentimizde tek Türk oyuncu olarak %15’e varan bir pazar payına ulaştık.
Kuzey Amerika, ihracat büyümemizde önemli bir rol oynamaktadır ve bu pazara odaklanmaya devam edeceğiz.” dedi.
Tüm bu gelişmelerin finansal sonuçlara da büyük katkı sağladığını ifade eden Güzel, “Ciromuzu TL bazında 15,2 milyar TL’ye, dolar bazında ise 462,1 milyon dolara taşıdık.
Böylece döviz bazında şirket tarihinin en yüksek cirosuna ulaştık.
Bu dönemde gelirlerimizin %68’ini yurt dışından, %32’sini ise Türkiye’deki operasyonlarımızdan elde ettik.” şeklinde konuştu.
Evren Güzel, ABD Başkanı Donald Trump’ın tarife uygulamaları ile ilgili bir risk görüp görmediği sorusu üzerine, şu ana kadar kendilerini etkileyen bir durum olmadığını belirtti.
Ancak, ileride uygulanacak çeşitli tarifelerin hem risk hem de fırsat barındırabileceğinin altını çizerek, bu nedenle gelişmeleri yakından takip ettiklerini kaydetti.
70 Ülkeye 17 Bin Araç İhracatı
TEMSA’nın bugüne kadar yaklaşık 139 bin araç ürettiğini ve bunun yaklaşık 17 bin adedinin dünyanın 70 ülkesine ihraç edildiğini belirten Evren Güzel, “2024 yılında 296 milyon dolar ihracat ile şirket tarihimizin en yüksek ihracatını gerçekleştirdik. 2024 yılında net ihracatçı pozisyonumuz da diğer rasyolarımıza benzer şekilde rekor seviyede gerçekleşti.
Net ihracat katkımız 148 milyon dolar ile bir önceki yılı 5 katlarken, önceki yıllardaki rekorumuzun da 3,5 katına ulaştı.
Kilogram başı ihracatımız 19,26 dolar.
Diğer bir ifadeyle, Türkiye ortalamasından 13,6 kat daha katma değerli bir ihracat yapıyoruz.
Elektrikli araçlarda ise kilogram başı ihracatımız 31,15 dolar.” ifadelerini kullandı.
Yapılandırma Anlaşmasından Çıkan TEMSA, Mobilite Markası Olma Yolunda
TEMSA’nın 2024 yılında imza attığı kulüp kredisinin, şirketin geleceği açısından tarihi bir öneme sahip olduğunu hatırlatan Evren Güzel, “Geçtiğimiz aylarda, 5 bankanın katılımıyla imzaladığımız yaklaşık 90 milyon Euro karşılığı TL tutarında kulüp kredisi ile 2020 yılında imzaladığımız yeniden yapılandırma anlaşmasından çıktık. Önümüzdeki dönemde, bu sözleşmenin de katkısıyla, uluslararası pazarlarda çok daha hızlı büyüyen, sıfır emisyonlu araçlardaki öncülüğünü pekiştiren, mobilite şirketine dönüşümünü hızlandıran bir TEMSA göreceğiz.” dedi.
“Bizim hedefimiz, TEMSA’yı bir otobüs, midibüs ve hafif kamyon üreticisinin ötesinde bir mobilite markası olarak konumlamaktır.” diyen Evren Güzel, bu konudaki yol haritasını ise şu şekilde açıkladı:
- Odak pazarlarda Coach ve Intercity segmentlerinde tercih edilen marka olmak.
- Pazar ihtiyaçlarına uygun özgün ve yenilikçi ürünlerle niş segmentlerde fark yaratmak.
- Şehir içi segmentinde iş birlikleri kurmak ve ekosistem oyuncusu olmak.
- Üretim merkezi ve geleceğin mobilite çözümleri sağlayıcısı olmak.
Stratejilerinin merkezine “Müşterimizi” konumlandırarak, her zaman ve her yolda müşterilerinin yanında olduklarını vurgulayan Güzel, “Bu strateji ile birlikte vizyonumuz, sadece bir otobüs üreticisi olmaktan öte; müşterisinin her zaman ve her yolda yanında olan, tercih edilen bir mobilite markası haline gelmek.
Küresel ayak izini güçlendirerek, sürdürülebilirlikte güçlü bir oyuncu olarak 1 milyar dolarlık ciro seviyesine ulaşmak.” şeklinde konuştu.
Halka Arz İçin Daha Zaman Var
TEMSA’nın yakın gelecekte halka arz planı olup olmadığı konusunda da değerlendirmelerde bulunan Evren Güzel, “Şu çok net; TEMSA finansal olarak doğru bir yolda.
Bizim için büyük öneme sahip metriklerde son 4 yıllık dönemde büyük bir gelişme kaydettik. Önemli olan bu sağlıklı finansal metrikleri tutarak sürekli büyümeye devam etmektir.
Dolayısıyla, piyasalardaki durumdan bağımsız olarak, halka arz için önümüzde bir süre daha vakit olduğunu düşünüyoruz.” dedi.