Sermaye Piyasası Lisanslama ve Sicil Tutma Tebliği’nde Yapılan Değişiklikler
Sermaye Piyasası Lisanslama ve Sicil Tutma Tebliği’nde gerçekleştirilen değişiklikler, piyasa katılımcıları için önemli yenilikler sunuyor. Bu değişikliklerin detaylarını ve etkilerini keşfedin.
Sermaye Piyasası Lisanslama ve Sicil Tutma Tebliği’nde Değişiklikler
SPK (Sermaye Piyasası Kurulu) tarafından hazırlanan Sermaye Piyasasında Faaliyette Bulunanlar için Lisanslama ve Sicil Tutmaya İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğ’de önemli değişiklikler yapıldı.
Bu değişiklikler, Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi.
Tebliğin “Amaç” başlıklı 1’inci maddesi, lisans gerektiren unvan ve görevlere sahip olan kişilerin yanı sıra, lisansa tabi olmamakla birlikte Kurulun düzenlemeleri çerçevesinde haklarında Sermaye Piyasası Lisanslama Sicil ve Eğitim Kuruluşuna (SPL) bildirim yapılması gereken kişilerin sicillerinin tutulmasına yönelik hususlarla genişletildi.
Dışarıdan Hizmet Sağlayanlar İçin Lisans Zorunluluğu
“Tanımlar ve kısaltmalar” başlıklı 4’üncü maddede, tanımlar sadeleştirilmiş olup, Tebliğin 6’ncı maddesinde “Lisansa tabi personel” tanımına halka açık ortaklıklara ve sermaye piyasası kurumlarına dışarıdan hizmet sağlayan kurum ve kuruluşlarda çalışanların da ilgili lisanslara sahip olmaları gerektiği ilave edilmiştir.
Yardımcı personel ile ilgili düzenlemeleri içeren Tebliğin 6’ncı maddesinin üçüncü fıkrasındaki değişiklikle, kolektif yatırım kuruluşlarında portföy yöneticisi yardımcısı olarak görev yapanların, portföy yöneticiliği için Kurul düzenlemelerinde belirtilen lisansları edinmesi durumunda, bu sürenin 5 yıla kadar uzatılabileceği ve yardımcı personel olarak çalışacak kişilerden tecrübe koşulunun aranmayacağı bilgisi verilmektedir.
Sınavlar Arasındaki Süre Kısaltıldı
Tebliğin 11’inci maddesinde yapılan değişiklikle, kağıt sınavlarına ilişkin düzenlemeler kaldırılmıştır.
Ayrıca, Tebliğin 12’nci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan, aynı konudaki sınavlar arasında en az 60 gün olan süre 30 güne indirilmiştir.
Kâğıt ortamında yapılan sınavlarla ilgili düzenlemelerin yürürlükten kaldırılması ve gerekli düzeltmelerin yapılması sağlanmıştır.
Sınav Kurulu ile ilgili düzenlemeleri içeren Tebliğin 15’inci maddesinin birinci fıkrasında, Sınav Kurulu üye sayısı 7 üyeye çıkarılmış ve üyelerin 5 tanesinin Kurulda en az 8 yıl çalışma süresine sahip meslek personeli arasından seçileceği belirtilmiştir.
Lisansın Askıya Alınması ve İptali
Lisansın askıya alınması veya iptal edilmesi başlıklı Tebliğin 18. maddesinin birinci fıkrasında yapılan değişiklikle, lisansı askıya alınanların lisans konusu faaliyetlerine ilişkin takip ve denetiminde SPL kayıtlarının esas alınacağı vurgulanmıştır.
SPL’ye Bildirim Zorunluluğu
Tebliğin sicil tutma esaslarını düzenleyen 19’uncu maddesinin birinci fıkrasında yapılan değişikliklerle, lisansa tabi olmamakla birlikte Kurulun düzenlemeleri çerçevesinde haklarında SPL’ye bildirim yapılması gereken kişilerin göreve başlaması, görevden ayrılması, unvan ve görevinin değiştirilmesi gibi her türlü değişikliği izleyen 10 iş günü içerisinde SPL’ye bildirim yapmaları zorunlu hale getirilmiştir.
Bu personelin dışarıdan hizmet alımı kapsamında yatırım kuruluşları ve uzmanlaşmış diğer kuruluşlar bünyesinde çalışması durumunda, dışarıdan hizmet sağlayan kurumun bildirim yükümlülüğünün devam edeceği ifade edilmiştir.
Ayrıca, fonlara ilişkin bildirim yükümlülüğünün fonun kurucusuna ait olduğu belirtilmiş, Tebliğin “Lisans gerektiren unvan ve görevler” başlıklı 25’inci maddesinin ikinci fıkrasında mevcut durumda yer alan sermaye piyasası kurumları ve halka açık ortaklıklara, bu kurumlara dışarıdan hizmet sağlayan kurum ve kuruluşlar da eklenmiştir.
Kolektif Yatırım Kuruluşlarında Yeni Düzenlemeler
Lisans Gerektiren Unvan ve Görevler başlıklı Ek-1 tablosunda yapılan değişiklikle, Kolektif Yatırım Kuruluşları başlığı altına “Portföy Yöneticisi Yardımcısı”, Kitle Fonlama Platformu başlığı altına “Yatırım komitesi üyelerinden en az biri (borçlanmaya dayalı faaliyet yürüten platformlar için)” unvan ve gerekli lisans bilgileri eklenmiştir.
Kolektif yatırım kuruluşlarında “Portföy Yöneticisi Yardımcısı” olarak görev alabilmek için Sermaye Piyasası Faaliyetleri Düzey 1 Lisansı’na sahip olunması gerektiği de Tebliğ’e ilave edilmiştir.
Bu düzenlemeler, portföy yönetimi süreçlerine destek veren personelin niteliklerini artırmayı ve sektöre daha donanımlı profesyoneller kazandırmayı hedeflemektedir.