Meclis Genel Kurulu’nda Liman Harçları ve Elleçleme Yetkileri Tartışıldı
Meclis Genel Kurulu’nda, liman harçları ve elleçleme yetkileri üzerine kapsamlı tartışmalar yapıldı. Deniz taşımacılığına dair önemli düzenlemelerin ele alındığı bu toplantıda, sektördeki gelişmeler ve öneriler masaya yatırıldı.
Meclis Genel Kurul Toplantısı
Meclis Genel Kurul toplantısında ilk olarak, genel sunuşlar gerçekleştirildi.
Toplantıda, 2-3 Aralık tarihlerinde yapılacak olan genel birleşimlerin, İsias Davası’nın izlenmesine yönelik olarak oluşturulan Geçici Komite’nin Adıyaman’daki davaya katılımına olanak sağlaması amacıyla ertelenmesine karar verildi.
Ayrıca, 9 Aralık – 20 Aralık tarihleri arasında 2025 Mali Yılı Merkezi Devlet Yönetimi Bütçe Yasa Tasarısı’nın Genel Kurul’da görüşülmesi de oy birliği ile kabul edildi.
Genel Kurulda daha sonra, “Gemilerle İlgili Harçlar ve Ücretler Değişiklik Yasa Tasarısı”nın komitede görüşülmesine yönelik ivedilik tezkeresi ele alındı.
Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı Erhan Arıklı, tasarı hakkında bilgi vermek amacıyla kürsüye çıktı.
Arıklı, konunun uzun bir süredir kamuoyunu meşgul ettiğini ifade ederek, 1976 yılında kurulan Liman İşçileri Şirketi’nin, uzun yıllar boyunca limanlardaki işlerin tek elden yürütüldüğünü belirtti.
Arıklı, şirketin başlangıçta 350’den fazla çalışanı olduğunu, ancak personelin yaş sınırına bağlı olarak emekli olmasıyla 2020 yılı itibarıyla yalnızca beş çalışanın kaldığını vurguladı. “Bu çalışanlar da 65 yaş sınırını doldurdu, fakat şirketin yetkileri iptal edilmedi ve yasa yürürlükte kaldı” dedi.
Arıklı, 2020 yılında dönemin Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı Tolga Atakan tarafından şirketin yetkilerinin iki yıl uzatıldığını, ancak kendilerinin hükümete geldikten sonra bu uzatmayı kabul etmediklerini ifade etti.
Ayrıca, limanların özelleştirilmesi konusunu da gündeme getirerek, Türkiye Cumhuriyeti Denizcilik İşletmeleri ve Özelleştirme İdaresi’nden gelen uzman ekiplerin hazırladığı teknik raporlara dikkat çekti.
Bu raporlarda, Girne Limanı mendireğinin ciddi hasar gördüğü ve her an yıkılabileceği, Mağusa Limanı’nın altyapı sorunları nedeniyle bir-iki yıl içinde çökmeler yaşayabileceği belirtilmişti.
Arıklı, elleçleme işlerinin yürütülmesi için ihale açıldığını ve ihalenin süresinin özelleştirme çalışmalarının tamamlanma süresine bağlı olarak belirlendiğini dile getirdi.
Erhürman ayrıca, Kalecik bölgesinde yeni bir liman inşa edilmesi planlandığını aktararak, “Kirli yük taşımacılığı Kalecik’e taşınacak, mevcut limanlar ise turizm ve ticaret amaçlı olarak kullanılacak” ifadelerini kullandı.
Arıklı, Meclis’e sunulan dört yasa tasarısının, limanların elleçleme yetkilerinin düzenlenmesi, Liman İşçileri Şirketi’nin tasfiyesi ve limanlarla ilgili diğer yasal düzenlemeleri kapsadığını belirterek, destek talebinde bulundu.